Blogg

I en konkurrensutsatt bransch – vilken teknologi ska du investera i för att det ska ha betydelse?

I en konkurrensutsatt bransch – vilken teknologi ska du investera i för att det ska ha betydelse?

När du tänker efter, hur många beslut tar du varje vecka, dag, till och med varje timme – även just nu under tiden du läser detta blogginlägg? Och hur många av dessa beslut påverkar ditt företag?

Dessa beslut kan variera från taktiska beslut kring prissättning till en strategi kring intäktshantering (revenue management) till operativa beslut som måste tas beslut då ni har en missnöjd gäst som ventilerar sitt missnöje till receptionspersonalen.

Att kunna ta välinformerade beslut i god tid kan göra skillnaden mellan ett bra eller ett dåligt år för företaget.

Hotellbranschen som sådan samlar en oroväckande mängd data från sina gäster – allt från deras vistelse, till kommentarer på sociala media, hur de bokade, deras beteende online, m.m.

Men det finns en tendens till att branschen uppfattas som eftersläntrare när det kommer till att uppfatta värdet av data och veta hur man ska applicera den insamlade informationen på ett sätt som hjälper med att ta effektiva beslut.

Historiskt sett, beslut tagna baserat på dataanalys har varit långsamt och kostsamt. Hotellpersonalen har redan alltför manga bollar i luften och det extra ansvaret att samla, spara, förbereda och analysera data är en utmaning.

Idag, speciellt på grund av teknologi och ökningen av bokningskanaler online – så finns det ökad press på hotelloperatörerna att hålla jämna steg med de senaste prisförändringarna och inte lämna ”pengar på bordet” med osålda hotellrum.

För många hotell är det vanligt att uppleva periodvis låg efterfrågan eller lågsäsong. Det kan då vara frestande att tänka att en prissänkning kommer leda till flera rumsnätter och höja intäkterna just när ni behöver det som mest. Även fast den strategin kan leda till några fler sålda nätter, en strategi som baserar sig på rabatterade priser genererar sällan nog med sälj för att kompensera den reducerade intäkten eller möta reaktionen från andra konkurrerande hotell i ditt område som följer efter i prissänkningen.

Så hur kan ett hotell lösa den fortlöpande utmaningen i att jobba med en prissättningsstrategi?

Det finns ingen tvekan att prissättning alltid har använts av hotelloperatörer för att driva både beläggning och RevPAR (Revenue Per Available Room, dvs. intäkt per rum). Men, i dagens hotellmarknad med den pristransparens och research som köparen gör, så finns det ett ännu större fokus på att ha rätt pris på plats och att se till att rummen finns tillgängliga att köpa på rätt kanaler.

För att att se en avkastning på dina ansträngningar så är det viktigt att använda teknologi på rätt sätt och erbjuda dina gäster en exceptionell användarupplevelse, så som att erbjuda en bokningsmotor direkt på er hemsida.

Oavsett om du är en ägare eller operatör av ett hotell eller flera, för att överleva i denna tuffa konkurrens måste det finnas en metod till prissättning som säkerställer att ni maximalt tillgodogör rätt prisnivåer för den nivån av efterfrågan som det finns vid den aktuella tidpunkten och har ett system på plats som ger dig insikter om nivåerna på efterfrågan och bokningar.

Alltså – en viktig fråga att ställa sig själv är, hur kan jag förbättra arbetssättet kring administrationen av hotellets intäkter utan att behöva investera tid och pengar på en ytterligare resurs eller betala för dyra system?

Till att börja med, en strategisk metod till prissättning måste vara en väsentlig del av hur ni utför intäktshantering (revenue management) på er anläggning. Det är viktigt att inte göra för långtgående antagande baserat på hur det har fungerat förut, tiderna förändras och med den även efterfrågan. Så se till att ni gör er research på vad konkurrenterna har för sig, och håll er à jour med förändringar som sker i marknaden som kräver omedelbara åtgärder.

För det andra, gör det ni kan för att bli mindre beroende av bokningar som kommer via OTA-kanalerna (Online Travel Agents, så som booking.com, hotels.com) och försök ersätta med bokningar via er egen bokningskanal, exempelvis er egen hemsida.  Den klassiska vägen för en gäst att göra en bokning är att börja med en sökning på en OTA med ett särskilt resmål i åtanke, och välja ut vissa kriterier för att få en kortare lista på alternativ. Om gästen går till hotellets hemsida och inte får en tillfredsställande upplevelse så kommer gästen att gå tillbaka till OTA:n för att utföra sin bokning.

Nu är alltså en bra tidpunkt för hotelloperatörer att vara proaktiva när det kommer till strategier för att få mer direktbokningar. Detta kommer att öka potentialen för mer intäkt och samtidigt reducera kostnaden för att driva hotellet. Varje krona mindre du betalar i provision till en OTA är en krona som hamnar på sista raden som vinst.

Så varför ska man investera i bokningsteknologi?

En växande marknadsandel hos OTA:s innebär en större andel provision

En av de största hoten för hotelloperatörerna just nu är att de blivit för beroende av OTA-kanalerna för att få in bokningar. De stora kanalerna fortsätter än idag att växa, genom enorma investeringar i marknadsföring och förbättringar i användarupplevelsen på deras hemsidor.

Anamma och utnyttja teknologi

Happybooking är först och främst ett så kallat PMS, property management system. Det vill säga ett bokningssystem för att hantera administrationen av hotellets drift, genom enkel hantering av bokningarna, in- och utcheckningar m.m. Detta leder till frigörande av tid för operatörerna och därmed kan de istället fokusera på att förbättra kundernas upplevelse. I genomsnitt kan en Happybookingkund få tillbaka upp till 10 timmar per vecka, tänk vad du hade kunnat göra med den tiden!

Ett av de mest effektiva sätten att stimulera direktbokningar är att erbjuda en härlig upplevelse under vistelsen som öppnar upp för dialog mellan er och gästen. Om en gäst har bokat via en OTA kan man då i den situationen uppmärksamma detta och försöka konvertera dem till att nästa gång de bor hos er att boka direkt istället.

Onlinemarknadsföring

Hotell bör försöka att anpassa sin inställning till sociala medier och fokusera på att sprida ordet om de positiva fördelarna med att boka direkt via hotellets egen sida. En gäst som har haft en bra upplevelse har god potential att lämna positiva omdömen om hotellet, och har även god potential att boka igen. I och med att kostnaden för en OTA bokning ligger på mellan 15% och 20% så är kostnaden för att få en direktbokning mycket lägre, även om man beräknar in kostnaden för övriga marknadsföringsinsatser.

En chans att minska risken för avbokningar

Snittmängden avbokningar från OTA:s ligger på kring 40% och även om mängden avbokningar varierar mycket mellan hotell, så är det oftast långt mindre än 40%. OTA:s uppmuntrar sina kunder aktivt att göra en bokning i så god tid som möjligt och så snabbt som möjligt. Det ligger i deras egenintresse att få kunderna att tro att de ser efter kundernas intressen, så ofta visar de även alternativ i samma område som kanske har ett bättre erbjudande.

Att ge en majoritet av dina rum till en kanal kan hjälpa på kort sikt men det kommer göra det svårt för er att driva företaget vidare på det sätt ni vill längre fram.
Happybooking har alltid fokuserat på att erbjuda ett användarvänligt bokningssystem för att hjälpa hotelloperatörer att förbättra deras intäktspotential

Vår gästbloggare är John Kennedy. John är en hotellkonsult, som hjälper hotellen att förbättra sin verksamhet genom marknadsföring, prissättningsstrategier och effektiv drift. www.kennedyandersson.com

Image source: www.pixabay.com


Intresserad av vad vi gör? Skriv din e-postadress nedan så hör vi av oss!

Ett urval av våra kunder

  • Untitled -2
  • Angel Inn Midhurst
  • Gasthaus _pyorealogo

Kontakta oss för att boka personlig genomgång